Informacje ogólne
Heroes Kingdoms to darmowa, przeglądarkowa gra strategiczna, oparta systemem rozgrywki o zasady Heroes of Might & Magic (a konkretniej: Heroes V), lecz z wprowadzeniem wielu nowych reguł. Jej serwery były aktywne od grudnia 2010r. (a przynajmniej dla większości świata, w tym Polski) do sierpnia 2014r. Jest więc "zamknięta" i rozgrywka nie jest już możliwa.Odnośnie wspomnianych nowych reguł to przede wszystkim na jednym "świecie" (mapie) grało nawet kilkaset osób, a zwyciężały nie tyle najlepsi gracze, co najlepsze sojusze graczy. Tak więc dobieranie członków sojuszu, a także dyplomacja odnośnie innych sojuszy były tu bardzo charakterystyczne. Inną cechą odróżniającą grę od "klasycznych" Herosów były bitwy, które nie miały miejsca na oddzielnym polu/ekranie, ale były znacznie uproszczone i sprowadzone do ostrożnych obliczeń, bez udziału specjalnej taktyki i strategii. Poza tym trzeba wiedzieć, że wszystko w Heroes Kingdoms trwało - sama rozgrywka odbywała się nie tyle po natychmiastowych akcjach gracza, co po wydaniu "rozkazów" i upłynięciu odpowiedniego czasu. Np. wybudowanie budynku w mieście trwało od kilku godzin do ponad doby, a rekordowe akcje (np. związane z syntezą łzy Ashy) mogły trwać nawet powyżej tygodnia.
Fabularnie akcja gry jest osadzona w hipotetycznej przyszłości, 6 wieków po wydarzeniach z Dark Messiah of Might and Magic (można się domyślać, że w tej wersji przyszłości prawdziwym zakończeniem fabuły w Dark Messiah było uwolnienie Demonów z Sheoghu). Urgash zatryumfował, Asha była zmuszona opuścić swój świat, zaś wraz z nią "zasnęli" Smoczy Bogowie Żywiołów. Po wielu wiekach wojen przetrwały tylko 4 narody - Demony, kontynuujące dzieło zniszczenia; Rycerze, wciąż trwający przy dawnych wierzeniach wśród ruin swojego dawnego imperium; Magowie, nie potrzebujący bogów bogaci kupcy i poszukiwacze wiedzy oraz Nekromanci, oferujący nieśmiertelny spokój wśród wszechobecnego chaosu. Zadaniem gracza jest zjednoczenie pozostałych przy życiu armii, przebudzenie uśpionych Smoczych Bogów i przywrócenie dawno utraconej równowagi.
W ciągu pięciu sezonów Heroes Kingdoms przebudziło się dwoje Smoczych Bogów - Sylanna (a wraz z nią dołączyła do gry piąta frakcja - Elfy) oraz Ylath. Pojawiły się też dawno niewidziane rasy Krasnoludów i Mrocznych Elfów, a nawet od czasu do czasu widywać można było rozproszone oddziały Orków. Gra nie ma zakończenia fabularnego, więc dalsze losy Ashanu w tej wersji przyszłości pozostają nieznane.
Opinie o tej odsłonie "Herosów" wśród graczy są mieszane. Dla wielu był to miły dodatek do serii, który wypełnił lukę w czekaniu na Heroes VI. Dla innych była to znacznie uproszczona i nudniejsza wersja Heroes V. Przez wielu gra nie została zresztą w ogóle zauważona, nie doczekując się chociażby żadnej zbiorczej oceny w serwisie metacritic.com. W Kwasowej Grocie dostała zarówno 3 miejsce w kategorii "Gra roku 2011", jak i 3 miejsce w kategorii "Porażka roku 2011" (tak, te dwie kategorie się nie wykluczają).
Niegdysiejsza strona gry: http://mightandmagicheroeskingdoms.ubi.com/en/
Trailer promujący grę:
Trailer dla sezonu 3, uwzględniający wprowadzone wtedy nowości:
Trailer dla sezonu 3, uwzględniający wprowadzone wtedy nowości: