Bitwa
Heroes Kingdoms wbrew pozorom nie opiera się na rozbudowie swojego miasta początkowego i zakładaniu nowych, rozwijając je od zera. Najczęściej toczymy walki z oddziałami neutralnymi we własnym rejonie czy rozwijamy swoje "królestwo" poprzez zbrojne napaści i oblężenia na serwerach PvP, a na serwerach PvE cała zabawa polega na podbijaniu Runicznych Fortec i zamykaniu Riftów poprzez pokonanie oddziałów mrocznych elfów w nich przebywających. Wszystkie inne elementy gry pomagają nam tylko przetrwać te bitwy z jak najmniejszymi stratami.Schemat bitwy
Każda z bitw jest schematyczna. Siły obrońcy zawsze są ustawiane od najsilniejszego oddziału do najsłabszego. Atakujący może wybrać kolejność jednostek jakie wystawi do walki - nie musi wystawiać wszystkich dostępnych mu jednostek (jeśli atakujący to gracz; NPC zawsze wystawi wszystkie dostępne oddziały)! W trakcie trwania walki możemy rzucić maksymalnie 2 różne czary w 2 różnych turach.
Każda jednostka posiada jeden z trzech typów: strzelec, piechur i kawalerzysta. Do tej ostatniej grupy należą nie tylko wierzchowce, ale też wszelkie istoty latające. Typy te mają o tyle znaczenie, że wpływają na siebie wzajemnie - jeżeli jeden typ góruje nad drugim dostaje 50% bonus. Poniżej zaprezentowano który typ góruje nad którym.
>
>
>
>
>
Na ekranie bitwy (obrazek obok) można zobaczyć kiedy dany typ zyskuje przewagę - ikona zmienia tło na zielone i w pasku siły pojawia się zielonkawy "dodatek". Widać na nim po stronie atakującego jeszcze część czerwonawą - jest to premia od bohatera, na którą składa się w tym wypadku jego atak i bonus wynikający z jego umiejętności (Fighter). W przypadku obrony mielibyśmy do czynienia z premią od fortyfikacji i od bohatera jeśli takowe istniałyby, co na prezentowanym egzemplarzy nie ma miejsca. Wybór zaklęć odbywa się również na tym ekranie, ale Kaspar akurat nie był trenowany jako mag.
Aktualnie jedynie jactari pozwala dokładnie zaplanować przebieg bitwy.
Wyniki bitwy
Wyniki bitwy prezentowane są w formie wiadomości przychodzącej na pocztę wewnętrzną (Inbox nad listą miast). Ta informacja jest również schematyczna. Na samej górze mamy informację o tym czy wygraliśmy czy przegraliśmy i jakiego typu ona jest (Minor, Medium, Major, Outstanding i Legendary). Poniżej przedstawiono między kim a kim była rozgrywana bitwa. Dla bohaterów graczy pokazany jest także zysk doświadczenia. Następnie przedstawiono jednostki jakie brały udział w walce po obu stronach, ich stan początkowy, straty po walce i stan końcowy. Tylko jednostki gracza mogą być tracone częściowo - drużyna NPC musi być pokonana w całości albo w ogóle nie straci ani jednej jednostki! Na końcu jest przedstawiona bitwa runda po rundzie - wszystkie bonusy, dodatkowe obrażenia czy czary rzucane w bitwie przez obie strony są prezentowane z punktu widzenia gracza.